Blog: Waar laat ik mijn fiets bij de nieuwe Markthal?

Foto: Spark

Foto: Spark

Eens in de week op m’n vrije dag ga ik ‘s middags fietsen met mijn zoontje. De ene keer doen we boodschappen, de andere keer gaan we naar een park of museum. Vorige week dacht ik: laten we eens ’n kijkje nemen bij de Markthal. Over precies een week opent deze. Hoe zou het erbij staan?

Door Karmijn de Wit (Spark)

Heerlijk fietsend met regenachtig en dan weer droog, donker weer arriveren we. Vanaf de Coolsingel de Blaak op, zo komen we aan met aan de linkerkant van ons de Markthal. Imposant, geweldig. Het fietspad ‘eindigt’ bij station Blaak. Fietsenrekken die vol staan met fietsen van reizigers die hun bestemming hebben bereikt of beginnen met OV. Station, tram en metro komen hier allemaal bijeen. Naast de rekken langs het fietspad tref ik een bewaakte fietsenstalling van werkelijk een postzegelgrootte. Nog nooit eerder zo’n minuscule fietsparkeergelegenheid gezien. Wel opgeleukt met geraniums en een vriendelijk ogende beheerder. Her en der staan slordig verdwaalde fietsen tegen lantaarns of muurtjes geparkeerd. Het is geen aanzien voor een locatie waar volgende week een wereldberoemde Markthal wordt geopend. Er is verder geen fietsparkeergelegenheid te bekennen. De geparkeerde fietsen op deze locatie zijn vast ook van studenten van de Willem de Kooning academie of werkende mensen in de buurt.

Het is woensdag en geen warenmarkt op de Binnenrotte. Hoe zou het er hier gisteren hebben uitgezien? Maar hoe moet het volgende week? Ik besluit een rondje om de Markthal te rijden. Heb ik parkeergelegenheid over het hoofd gezien? Nee, zo blijkt. Op enkele nieuwe rekken na, die geplaatst zijn aan de zijkant van de Markthal; een straat die Verlengde Nieuwstraat is genoemd. Ik krijg door de onderzoektocht al mee wat voor zaakjes er hier zullen komen, want men is druk bezig de winkeltjes (aan de zijkant) en de kramen op de marktvloer in te richten.

Foto: Spark

Foto: Spark

De Markthal verwacht tussen de 4,5 en 7 miljoen bezoekers per jaar. Geschat is dat 50.000 mensen uit het primaire verzorgingsgebied zullen komen, waaronder men een reisafstand van ‘maximaal 10 minuten’ verstaat. Die doelgroep van bezoekers zal voor 47% van de omzet gaan zorgen (geschatte omzet bedraagt jaarlijks 62-69 miljoen euro)[1]. De bestaande capaciteit is al onvoldoende, hoe moet dat straks als de Markthal opengaat? Waar kunnen de enthousiaste, voor rinkelende kassa’s zorgende bezoekers hun fijne vervoermiddel kwijt? De parkeergarage Markthal van Interparking met bijna 1.100 [2] plekken  is prachtig en een welkome aanwinst die veel bezoekers een prettige aankomst en vertrek zal geven. Maar uitgerekend voor een markthal, red je het niet met enkel autoparkeerplaatsen en goed OV. Het klinkt mij toch te vreemd in de oren. Zo’n megaproject, tot in de puntjes uitgewerkt, en dan de fietsende bezoeker over het hoofd zien?

Voor ik vertrek besluit ik de beheerder van de fietsenstalling aan te spreken. Ik uit mijn verwondering en vraag hem of hij weet waar straks de extra bezoekers hun fiets moeten laten? Een zorg glijdt van me af en opluchting volgt: eind 2015 of begin 2016 wordt een nieuwe fietsenstalling opgeleverd met 700 tot 800 plaatsen, half verdiept, direct voor de Markthal gelegen. Het komt dus goed.

Met deze geruststelling fiets ik met mijn zoontje weer huiswaarts.

[1] Bron: http://franchiseplus.nl/archief-2013/Nummer-6/MARKTHAL-ROTTERDAM.html

[2] Bron: https://www.markthal.nl/bezoeken-en-contact/

Lees ook mijn blog: Je fiets stallen bij de Markthal doe je verdiept

Op de hoogte blijvenVolg ons op TwitterFacebook & LinkedIn