EUR: Europese aanbesteding parkeerapparatuur en PMS

De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) heeft ambitieuze plannen voor de ontwikkeling van haar Campus Woudestein.

Foto: EUR magazine

Eén van de onderdelen is een nieuwe parkeergarage in, of eigenlijk onder, het hart van de campus. Daarnaast heeft de EUR besloten tot het invoeren van een nieuw duurzaam mobiliteitsbeleid waarbij onnodig gebruik van de auto wordt ontmoedigd. Het aanwezige parkeersysteem is echter niet in staat om deze ambities te ondersteunen en is bovendien economisch afgeschreven.

De EUR heeft Spark gevraagd de eisen te formuleren waar een parkeersysteem voor de nieuwe campus aan moet voldoen en, in het verlengde daarvan, om de (Europese) aanbesteding hiervan te begeleiden.

Het beantwoorden van deze vraag start met een precieze inventarisatie van de behoeften van de EUR. Hiervoor zijn breed in de organisatie gesprekken gevoerd. Met de verschillende betrokken onderdelen van het facilitair bedrijf, zoals beheer, beveiliging en ICT, maar ook met de afdeling HR en afdeling financiën. Omdat in het nieuwe mobiliteitsplan wordt uitgegaan van inhouding van parkeergelden op het salaris, moet dit worden aangesloten op de bedrijfsvoering. Daarnaast wenst de EUR de data van het parkeersysteem te kunnen gebruiken voor eigen onderzoek, wat ook specifieke eisen met zich meebrengt. Het parkeermanagementsysteem, PMS.

Voor de EUR is op basis van de inventarisatie eerst een Programma van Eisen (PvE) op hoofdlijnen opgesteld. Op het moment dat hierover binnen de organisatie overeenstemming was, is het Programma van Eisen op hoofdlijnen uitgewerkt in een gedetailleerd Programma van Eisen dat geschikt was voor een Europese aanbesteding.

Inmiddels is de aanbesteding afgerond, is een leverancier geselecteerd en is de bestelling voor de benodigde parkeerapparatuur geplaatst. De levertijd wordt benut om de implementatie voor te bereiden zodat de apparatuur straks klaar is voor de opening van de parkeergarage, de campus en de start van het nieuwe mobiliteitsbeleid.