Hoofddorp: van ‘dorp’ naar aantrekkelijke, goed bereikbare woonstad
Hoofddorp krijgt de komende jaren een aantrekkelijker centrum met stedelijke allure. De gemeente heeft Spark advies en ondersteuning gevraagd bij enkele vraagstukken rond het fiets- en autoparkeren. Hoe draagt parkeren straks bij aan een bruisend en goed bereikbaar stadscentrum voor iedereen?
Hoofddorp is een jonge, prettige gezinsstad waar je woont in een eengezinswoning met de auto voor de deur. De stad is onderdeel van de Metropoolregio Amsterdam en heeft daarom een aantrekkingskracht op meer stedelijk georiënteerde doelgroepen. Mede hierdoor wordt de komende jaren gebouwd aan de toekomst van Hoofddorp: een aantrekkelijk, levendig en goed bereikbaar centrum. Een stadscentrum met stedelijke allure.
De geplande (her)ontwikkelingen van Hoofddorp zorgen voor verdere verdichting van het centrum. Voor de leefbaarheid en het functioneren van het centrum moet de bereikbaarheid per auto en fiets geborgd zijn. Om hier invulling aan te geven verandert het huidige parkeerareaal in aard en omvang. Het past in de centrumvisie om de auto uit het straatbeeld te halen en de ruimte terug te geven aan de mens. Met een duidelijkere structuur voor fietsers en voetgangers. Hierdoor ontstaat rust en wordt de bezoeker verleid om langer in het centrum te verblijven.
Inzicht in vraag en aanbod parkeerruimte
De gemeente wil de ontwikkeling van het centrum van Hoofddorp kwantitatief en ook kwalitatief in goede banen leiden. Om dit te kunnen bereiken had zij behoefte aan specialistisch advies en ondersteuning bij enkele vraagstukken rond het fiets- en autoparkeren. Spark is benaderd om de uiteindelijke vraag naar en het aanbod van parkeerruimte voor auto en fiets inzichtelijk te maken. Vraag en aanbod moet, ook gedurende de transitieperiode, met elkaar in balans zijn.
Om verantwoord te kunnen besluiten over de aard, de benodigde omvang en de verandering van het parkeerareaal is het belangrijk de invloed op het financiële resultaat van de parkeerexploitatie te kennen. Spark is daarom gestart met het opstellen van een dynamische parkeerbalans voor het centrum. Voor zowel de auto als de fiets. Deze parkeerbalans brengt de ontwikkeling van het parkeerareaal en het gebruik hiervan in beeld voor het komende decennium. Van enkele parkeergarages is, door middel van het Spark parkeerexploitatiemodel, de financiële prestatie inzichtelijk gemaakt. Hierbij is niet alleen rekening gehouden met hogere kosten van gebouwd parkeren, maar ook met de verandering van het parkeerregime.
Aanknopingspunten voor besluitvorming
De verkregen inzichten uit de rapportage en presentatie van Spark bieden de gemeente aanknopingspunten voor toekomstige besluitvorming. Besluitvorming over de op termijn benodigde parkeervoorzieningen en de benodigde omvang en locatie. Maar ook over het in- of uitbesteden van (delen van) de parkeeropgave. Hiermee is Hoofddorp weer een stap dichter bij een aantrekkelijk, levendig en goed bereikbaar stadscentrum.
Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief