Elektrisch laden en parkeren

Het aantal (volledig) elektrische auto’s groeit sterk, een nog hardere groei wordt voorspeld. Vanaf 2030 moeten alle nieuwe auto’s volgens het huidige regeerakkoord emissieloos zijn. De overheid stimuleert de groei van de elektrische auto en ook de infrastructuur ontwikkelt zich. De elektrische auto heeft daarmee voorlopig de beste papieren om de huidige ‘fossiele’ auto’s te gaan vervangen. 

Foto: Pascal Blanchet

Hiervoor is wel een verdere groei van de laadinfrastructuur nodig. Met name bij de woonbestemming en in mindere mate ook bij werk- en winkelbestemmingen. Gemeenten en exploitanten van private en semipublieke voorzieningen moeten zich hierop voorbereiden. Alleen dan kan een tekort aan laadpunten worden voorkomen. En kunnen parkeervoorzieningen zich onderscheiden van hun concurrenten.

Als parkeeradviesbureau heeft Spark in relatie tot parkeren een visie op elektrisch laden ontwikkeld en volgt ze de ontwikkelingen op de voet. Spark ondersteunt en adviseert met het maken van de voor u noodzakelijke keuzes.  

Vragen die zich aandienen kunnen zijn: 

  • Met welke ontwikkelingen op het gebied van parkeren in relatie tot duurzaamheid in het algemeen en elektrisch laden in het bijzonder moet ik rekening houden?
  • Welke keuzes maak ik voor het faciliteren van mijn klanten of laadinfrastructuur in de openbare ruimte?
  • Welke laadpalen zijn geschikt voor mijn doelgroep, en hoeveel heb ik er nu en in de toekomst nodig? 
  • Hoe minimaliseer ik het verlies aan reguliere parkeerplaatsen? 
  • Hoe ziet de business case eruit? 
  • Hoe zorg ik dat de laadpalen zo efficiënt mogelijk worden gebruikt? 
  • Waar moet ik rekening mee houden bij de aanleg of in beheer? 

Inmiddels staat Spark haar klanten bij in een flink aantal vraagstukken over elektrisch rijden. Over passende laadinfrastructuur voor uw gemeente of locaties, en de regulering van het gebruik hiervan.  

De integratie met het bestaande of nieuw te ontwikkelen parkeerbeleid, de handhaving en het beheer zijn van belang om de laadpunten echt effectief te kunnen benutten en daarmee te kunnen voldoen aan de vraag naar voldoende laadpunten én parkeerplaatsen.

Foto: Pascal Blanchet

Werkzaamheden

1. Inkoop van laadinfrastructuur en beheer
• adviseren omvang en type laadinfrastructuur
• opstellen programma’s van eisen
• begeleiden inkoop en/of aanbesteding

2. Parkeerbeleid en regulering
• opstellen visie op duurzaam parkeren en/of parkeren voor elektrische voertuigen
• toepassen van de CROW kencijfers voor elektrische voertuigen
• opstellen gebruiksregels
• inpassen bestaand parkeerbeleid

3. Rapportages en analyse
• inrichten periodieke rapportage (leverancier onafhankelijk en voor meerdere locaties)
• diepgaande analyse van (gelijktijdig) gebruik
• quick scan om aan de hand van huidig gebruik inschattingen te maken voor toekomstige uitbreiding


Referentieprojecten:

  • Gemeente Utrecht, aanbesteding laadpalen Jaarbeurspleingarage 
  • P+R De Uithof, ondersteuning aankoop laadinfrastructuur 
  • ASR, tender laadpalen voor Leidsche Rijn Centrum
  • CBRE, ondersteuning aankoop laadinfrastructuur 
  • CBRE, monitoring gebruik bestaande laadinfrastructuur 
  • Parkeergarage Kijkduin, advisering aantal en inpassing laadpunten 
  • Ahold, ondersteuning installatie laadinfrastructuur 
  • Ahold, monitoring en analyse laadinfrastructuur 
  • Gemeente Noordwijk, visie verduurzamen parkeerterrein

 

Contact
Wilt u weten wat Spark voor u kan betekenen? Neem contact op met specialist Erwin van Hout via erwinvanhout@spark-parkeren.nl of via 070-3177005.
Of vul onderstaande gegevens in en wij nemen zo spoedig mogelijk (vrijblijvend) contact met u op.

Uw naam *

Uw e-mail *

Uw telefoonnummer


Ja, ik wil graag meer informatie over Elektrisch laden en parkeren; neem vrijblijvend contact met mij op.

Vul de code in en klik op verzenden:captcha