Op 25 februari vindt de eerste Parkeertafel plaats. Onder begeleiding van Marc Moonen, Edwin Benning en collega Ernst Bos gaan brancheorganisaties, gemeenten en andere belanghebbenden online met elkaar in gesprek over de wensen en noodzakelijke aanpassingen op het gebied van Gehandicaptenparkeren. Meepraten? Dat kan!
Wat kunnen we in 2021 verwachten op het gebied van parkeren en mobiliteit? Collega Stan van de Hulsbeek geeft zijn visie in het boek ‘Trends 2021'.
De Vexpan Young Professionals en de gemeente Leiden kwamen digitaal bijeen om te brainstormen over twee parkeervraagstukken. Lees hier de bevindingen.
Parkeerregulering: een instrument waar wel veel ervaring mee is, maar tegelijkertijd de gemeentelijke gemoederen flink bezig houdt. Wat kunnen we leren van al deze ervaringen? En hoe zorgen we voor draagvlak? Lees beide artikelen in UPDATE.
In alle schilwijken is het hetzelfde verhaal. Iedereen wil een veilige parkeerplek voor zijn auto, maar iedereen wil ook zo veel mogelijk leefruimte. En dus zien we carports veranderen in slaap- of studeerkamers. Achter roldeuren van garages staan steeds minder vaak de vierwielers geparkeerd. De opritten worden omgekat tot bloemenborder. Maar het Parkeren Op Eigen Terrein is hiermee wel verdreven naar de straat. En daar is de wijk natuurlijk nooit op ontworpen.
De ruimtelijke impact van parkeren - en daarmee tevens de financiële impact - is enorm en levert regelmatig hoofdbrekens op bij (her)ontwikkelingsopgaves. Hoe parkeerfaciliteiten zo in te passen dat de ruimtelijke kwaliteit niet wordt aangetast, is de vraag. Een vraag die steeds pregnanter wordt in de discussie over klimaatadaptatie en in nieuwe visies op een stedelijke omgeving waar het goed wonen, werken en recreëren is. Parkeren in het Ruimtelijk domein plaatst parkeren in een ruimtelijke context. Er worden handvatten gegeven hoe de parkeervraag berekend en gefaciliteerd kan worden, hoe het gebruik kan worden gereguleerd en welke wettelijke kaders op parkeren van toepassing zijn.
Weinig landen kennen zoveel fietsen per inwoner als dat van ons, we bezitten er gemiddeld zo’n twee per persoon. En het imago van het grootste fietsland ter wereld meten we ons maar al te graag aan. Is alles wel zo goed geregeld als we denken? Waar laten we al die fietsen?
Spark is partner van het online Nationaal Fietscongres op 19 november. Om 15:30 uur verzorgen wij de online sessie 'Fietsparkeren: waar moet je bij stilstaan?' Met korte interviews geven we antwoord op actuele vragen op het gebied van parkeernormen, handhaving en financiën. Ben je er bij?
Vandaag was collega Brigit Smulders te gast in het VerkeersNet Journaal. In deze uitzending lichtte Brigit toe hoe je je bezoeker veilig kunt blijven faciliteren in deze anderhalvemetermaatschappij. Welke maatregelen zijn noodzakelijk? Hiertoe heeft Spark een checklist opgesteld.
Op donderdag 3 september 2020 vindt de eerste online congresmiddag van het Nationaal Fietscongres plaats. Spark is ook dit jaar partner. Kom naar onze online stand en discussieer mee!