De afgelopen jaren hebben ons veel inzicht gegeven in de veranderende rol van kantoor en hoe en waarom we nog naar werk reizen. Deze structurele ontwikkeling heeft grote invloed op onze zakelijke mobiliteit én dus ook op ons parkeergedrag. Voor zakelijk mobiliteitsplatform Toogethr gaf collega Mark Riemslag, adviseur bij Spark en productmanager parkeermonitor bij Monit, zijn blik op de belangrijkste parkeertrends.
Als lezer kun je vast voorbeelden noemen van parkeergarages die prettig in gebruik zijn en welke juist niet. De hoeveelheid keuzes die de kwaliteit, en de kosten, van een parkeergarage bepalen is enorm. Voor gebiedseigenaren die behoefte hebben aan ‘een’ parkeergarage, stapelen de (tegen)vragen zich dan ook snel op. Spark vertaalt de wensen en ambities naar een concrete uitvraag in de markt.
Op een zomerse septemberdag wandel ik door de stad. Verderop zie ik een team handhavers fietsen verwijderen die buiten de rekken staan. De handhavers laden de fietsen op hun wagen. Ik verplaats me in de fietseigenaar. Een zomers dagje eindigt straks in een deceptie. Kan de handhaving niet vriendelijker voor de fietser en tijd- en ruimtebesparender voor de gemeente? Lees verder.
Het wordt steeds drukker in onze steden. We hebben niet alleen te maken met een flinke woningbouwopgave, maar we stellen ook eisen aan de kwaliteit van de openbare ruimte; meer verblijfsruimte en meer groen. Minder ruimte voor de geparkeerde auto dus. Dit betekent parkeren in garages.
Om het gebruik van garages te stimuleren, hanteren gemeenten vaak een parkeertarief dat daar is lager dan op straat. Dat was jaren geen probleem. Een plaats in een parkeergarage kost nu eenmaal veel meer dan een plaats op straat. Zo kan de gemeentelijke parkeerexploitatie toch kostendekkend zijn. Deze benadering staat op de tocht doordat private exploitanten zich beroepen op de Wet M&O.
Bij Spark werken eigenwijze, maatschappelijk betrokken, zelfstandige professionals met passie voor het parkeervak en met oog voor de mens en haar omgeving. Kom jij als adviseur ons team versterken? Check de vacature!
De grote woningbouwopgave dwingt ons tot creatief, maar ook efficiënt handelen. Die woningen moeten er snel komen, maar de stad moet daarbij ook bereikbaar
en leefbaar blijven. Belangrijk om er tijdig op toe te zien dat de juiste afwegingen worden gemaakt, ook als het om parkeren gaat. Want in veel nieuwe, hippe ontwikkelingen komt nog wel eens onder aan de streep te staan: 0,4 parkeerplaats per woning. Maar wie koopt er nu minder dan een halve parkeerplaats? En is bij elke woning 0,3 parkeerplaats voor visite wel nodig? Lees de artikelen in de Update.
Voor ons team zoeken wij versterking op het gebied van advies en inkoop van on- en off-street parkeersystemen. Help jij mee om de ambities van onze opdrachtgevers waar te maken? Check de vacature!
De coronamaatregelen hebben laten zien hoe het kan zijn, een bereikbare stad. Om deze bereikbaarheid vast te houden is het zaak om het parkeervraagstuk eerder en beter beet te pakken. Zo kan de grote verdichtingsopgave met een innovatief parkeernormenbeleid direct worden gecombineerd met meer groen en een aantrekkelijker verblijfskwaliteit. Lees het artikel 'Parkeren door een ruimtelijke bril bezien' gepubliceerd in vakblad Vexpansie.
Op 25 februari vindt de eerste Parkeertafel plaats. Onder begeleiding van Marc Moonen, Edwin Benning en collega Ernst Bos gaan brancheorganisaties, gemeenten en andere belanghebbenden online met elkaar in gesprek over de wensen en noodzakelijke aanpassingen op het gebied van Gehandicaptenparkeren. Meepraten? Dat kan!
Wat kunnen we in 2021 verwachten op het gebied van parkeren en mobiliteit? Collega Stan van de Hulsbeek geeft zijn visie in het boek ‘Trends 2021'.