Parkeerdata: van profiel naar prognose | Weer meer autobezoekers in binnenstad

Iedere parkeergarage genereert data. Op steeds grotere schaal wordt deze data verzameld door gemeenten. Maar wat kun je er mee? In hoeverre kun je deze inzichten gebruiken om beleidsvragen te beantwoorden, beleid te maken of tijdig bij te sturen? In deze special gaan we in op het gebruik van parkeerdata.

Parkeerbarometer 2018: Weer meer autobezoekers in binnenstad

Voor het vijfde jaar op rij parkeren meer auto’s in de binnenstad. 2017 laat een stijging van 4% zien ten opzichte van 2016. Hiermee constateert de Parkeerbarometer dat de stijgende trend in het gebruik van binnenstedelijke parkeerplaatsen zich voortzet. De aantrekkingskracht van steden neemt toe, ook voor autobezoekers, zo blijkt.

Persbericht: Weer meer autobezoekers in binnenstad

In de periode 2013-2017 is het gebruik van binnenstedelijke parkeerplaatsen in totaal met ruim 22% gestegen. Deze ontwikkeling blijkt uit de Parkeerbarometer, een onderzoek van Spark en de Erasmus Universiteit Rotterdam (Erasmus UPT) naar het gebruik van parkeerplaatsen in 27 binnensteden.

Even voorstellen!

Sinds kort heeft Spark communicatie en marketing versterking: Marije Kerlen. Zij stelt zich graag even voor.

De toegevoegde waarde van fiscaal betaald parkeren

Als een goed of dienst, zoals parkeren, schaars is en een eerlijke verdeling in het algemeen belang is, zorgt de overheid voor regels. Parkeerplaatsen worden echter niet alleen door de overheid aangeboden, maar ook door marktpartijen. En daarmee komen deze ongewild in concurrentie met elkaar.

Fietsparkeren maakt inhaalslag

Het vakgebied fietsparkeren staat in de kinderschoenen ten opzichte van het parkeren van auto’s - alsof we niet geleerd hebben van het verleden. Er is sprake van een gebrek aan regulering, kwantiteits- en kwaliteitskaders. Dat moet anders!

Terugblik PROVADA 2018

Afgelopen week vond de PROVADA plaats, de grootste vastgoedbeurs van Nederland. Ook Spark was van de partij met een stand in het NEVAP Innovatiehuis. Een terugblik!

Wordt de autobezitter een uitstervend ras in centrum Amsterdam?

Het Amsterdamse coalitieakkoord trok flinke aandacht, niet om de laatste plaats omdat de ambitie werd uitgesproken om 7.000 tot 10.000 parkeerplaatsen op te heffen, gemiddeld dus 8.500 plaatsen. Wordt de autobezitter een uitstervend ras in de Amsterdamse binnenstad, vraagt collega Martin Blankendaal zich af.

Even voorstellen!

Spark verwelkomt een nieuwe collega: Sandra Smeets! Zij stelt zich graag even voor.

Meer gereguleerd parkeren onvermijdelijk?

De afgelopen maanden had ik veel bijeenkomsten over parkeren met bewoners in de randstad. De parkeerdruk stijgt en men kan de auto niet goed kwijt. Dat roept emotie op. Gereguleerd parkeren lijkt onvermijdelijk.