Junior adviseur Parkeerbeleid en Mobiliteit gezocht!

Mensen willen graag wonen en werken in een aantrekkelijke omgeving. Een plek die bereikbaar is. Waar ruimte is voor groen, ruimte om elkaar te ontmoeten, ruimte om een balletje te trappen. Er zijn nog veel zaken te regelen op het gebied van parkeren en mobiliteit om deze ambities te realiseren. En daar hebben we jou bij nodig! Help jij mee om de ambities van de stad waar te maken? Check de vacature!

Flexibel parkeerbeleid maakt nieuwe wijk toekomstbestendig

Over tien jaar wonen 20.000 Groningers in de nieuwe wijk Suikerzijde, vlakbij het centrum. De ambitie is om een groene, royale en uitnodigende wijk te realiseren. De auto? Die verdwijnt grotendeels uit het straatbeeld. Lees het interview met Ernst Bos over dit bijzondere project en de aanpak in magazine Biind.

Blog | Samen groener met blauwe druifjes?

Als ik kijk naar mijn collega’s of wanneer ik rondstruin op de Intertraffic. Maar ook als ik scroll door LinkedIn, denk ik: Waar is de opmars van de vrouwen in de parkeerbranche gestrand? Niks mis met mannen, maar zoals in elke branche geldt: een goede mix van mannen en vrouwen maakt het leuker en de inhoud en samenwerking beter.

Flexibilisering van beschikbare parkeercapaciteit heeft de toekomst

De afgelopen jaren hebben ons veel inzicht gegeven in de veranderende rol van kantoor en hoe en waarom we nog naar werk reizen. Deze structurele ontwikkeling heeft grote invloed op onze zakelijke mobiliteit én dus ook op ons parkeergedrag. Voor zakelijk mobiliteitsplatform Toogethr gaf collega Mark Riemslag, adviseur bij Spark en productmanager parkeermonitor bij Monit, zijn blik op de belangrijkste parkeertrends.

Hoe koop je een parkeergarage?

Als lezer kun je vast voorbeelden noemen van parkeergarages die prettig in gebruik zijn en welke juist niet. De hoeveelheid keuzes die de kwaliteit, en de kosten, van een parkeergarage bepalen is enorm. Voor gebiedseigenaren die behoefte hebben aan ‘een’ parkeergarage, stapelen de (tegen)vragen zich dan ook snel op. Spark vertaalt de wensen en ambities naar een concrete uitvraag in de markt.

Blog: Fiets kwijt, verleden tijd? Een handhavingsalternatief.

Op een zomerse septemberdag wandel ik door de stad. Verderop zie ik een team handhavers fietsen verwijderen die buiten de rekken staan. De handhavers laden de fietsen op hun wagen. Ik verplaats me in de fietseigenaar. Een zomers dagje eindigt straks in een deceptie. Kan de handhaving niet vriendelijker voor de fietser en tijd- en ruimtebesparender voor de gemeente? Lees verder.

Blog: Hogere parkeertarieven door marktwerking

Het wordt steeds drukker in onze steden. We hebben niet alleen te maken met een flinke woningbouwopgave, maar we stellen ook eisen aan de kwaliteit van de openbare ruimte; meer verblijfsruimte en meer groen. Minder ruimte voor de geparkeerde auto dus. Dit betekent parkeren in garages. Om het gebruik van garages te stimuleren, hanteren gemeenten vaak een parkeertarief dat daar is lager dan op straat. Dat was jaren geen probleem. Een plaats in een parkeergarage kost nu eenmaal veel meer dan een plaats op straat. Zo kan de gemeentelijke parkeerexploitatie toch kostendekkend zijn. Deze benadering staat op de tocht doordat private exploitanten zich beroepen op de Wet M&O.

Adviseur met impact gezocht!

Bij Spark werken eigenwijze, maatschappelijk betrokken, zelfstandige professionals met passie voor het parkeervak en met oog voor de mens en haar omgeving. Kom jij als adviseur ons team versterken? Check de vacature!

Hoe verkoop je 0,5 parkeerplaats? | Woonwijken kunnen met 50% minder plaatsen voor visite

De grote woningbouwopgave dwingt ons tot creatief, maar ook efficiënt handelen. Die woningen moeten er snel komen, maar de stad moet daarbij ook bereikbaar en leefbaar blijven. Belangrijk om er tijdig op toe te zien dat de juiste afwegingen worden gemaakt, ook als het om parkeren gaat. Want in veel nieuwe, hippe ontwikkelingen komt nog wel eens onder aan de streep te staan: 0,4 parkeerplaats per woning. Maar wie koopt er nu minder dan een halve parkeerplaats? En is bij elke woning 0,3 parkeerplaats voor visite wel nodig? Lees de artikelen in de Update.