Hoe verkoop je 0,5 parkeerplaats? | Woonwijken kunnen met 50% minder plaatsen voor visite

De grote woningbouwopgave dwingt ons tot creatief, maar ook efficiënt handelen. Die woningen moeten er snel komen, maar de stad moet daarbij ook bereikbaar en leefbaar blijven. Belangrijk om er tijdig op toe te zien dat de juiste afwegingen worden gemaakt, ook als het om parkeren gaat. Want in veel nieuwe, hippe ontwikkelingen komt nog wel eens onder aan de streep te staan: 0,4 parkeerplaats per woning. Maar wie koopt er nu minder dan een halve parkeerplaats? En is bij elke woning 0,3 parkeerplaats voor visite wel nodig? Lees de artikelen in de Update.

Parkeren door een ruimtelijke bril bezien

De coronamaatregelen hebben laten zien hoe het kan zijn, een bereikbare stad. Om deze bereikbaarheid vast te houden is het zaak om het parkeervraagstuk eerder en beter beet te pakken. Zo kan de grote verdichtingsopgave met een innovatief parkeernormenbeleid direct worden gecombineerd met meer groen en een aantrekkelijker verblijfskwaliteit. Lees het artikel 'Parkeren door een ruimtelijke bril bezien' gepubliceerd in vakblad Vexpansie.

Adviseur met impact gezocht!

Bij Spark werken eigenwijze, maatschappelijk betrokken, zelfstandige professionals met passie voor het parkeervak en met oog voor de mens en haar omgeving. Kom jij als adviseur ons team versterken? Check de vacature!

Parkeertafels van start!

Op 25 februari vindt de eerste Parkeertafel plaats. Onder begeleiding van Marc Moonen, Edwin Benning en collega Ernst Bos gaan brancheorganisaties, gemeenten en andere belanghebbenden online met elkaar in gesprek over de wensen en noodzakelijke aanpassingen op het gebied van Gehandicaptenparkeren. Meepraten? Dat kan!

Wat worden de trends in 2021?

Wat kunnen we in 2021 verwachten op het gebied van parkeren en mobiliteit? Collega Stan van de Hulsbeek geeft zijn visie in het boek ‘Trends 2021'.

Blog: Het monster dat POET heet

In alle schilwijken is het hetzelfde verhaal. Iedereen wil een veilige parkeerplek voor zijn auto, maar iedereen wil ook zo veel mogelijk leefruimte. En dus zien we carports veranderen in slaap- of studeerkamers. Achter roldeuren van garages staan steeds minder vaak de vierwielers geparkeerd. De opritten worden omgekat tot bloemenborder. Maar het Parkeren Op Eigen Terrein is hiermee wel verdreven naar de straat. En daar is de wijk natuurlijk nooit op ontworpen.

Publicatie ‘Parkeren in het Ruimtelijk domein’

De ruimtelijke impact van parkeren - en daarmee tevens de financiële impact - is enorm en levert regelmatig hoofdbrekens op bij (her)ontwikkelingsopgaves. Hoe parkeerfaciliteiten zo in te passen dat de ruimtelijke kwaliteit niet wordt aangetast, is de vraag. Een vraag die steeds pregnanter wordt in de discussie over klimaatadaptatie en in nieuwe visies op een stedelijke omgeving waar het goed wonen, werken en recreëren is. Parkeren in het Ruimtelijk domein plaatst parkeren in een ruimtelijke context. Er worden handvatten gegeven hoe de parkeervraag berekend en gefaciliteerd kan worden, hoe het gebruik kan worden gereguleerd en welke wettelijke kaders op parkeren van toepassing zijn.