Terugblik & inzichten Parkeerbarometer symposium

Op 1 juni jl. organiseerde Spark samen met de Erasmus Universiteit Rotterdam het Parkeerbarometer symposium, exclusief voor gemeenten. Graag blikken we terug op deze middag in Rotterdam en delen we de opgedane inzichten.

Het Parkeerbarometer symposium ging niet alleen over parkeren, het ging vooral over binnensteden. Want de ontwikkelingen van parkeren in steden is een graadmeter over het bezoek aan de stad.

Foto: Spark

Onderzoekers aan de Erasmus Universiteit Rotterdam Giuliano Mingardo en Jan-Jelle Witte presenteerden uitkomsten van de analyse van een kleine tien jaar data van Yellowbrick. Omdat inmiddels een grote groep parkeerders hiervan gebruik maakt, ontstaat een representatief beeld. Extra interessant omdat niet alleen data van het parkeergedrag, maar ook van de klant (zoals geslacht, woonplaats) bekend zijn (geanonimiseerd uiteraard).

Foto: Spark. Spreker: Giuliano Mingardo, EUR

Foto: Spark. Spreker: Jan-Jelle Witte, EUR

GertJan van Ingen, binnenstad manager in Tiel, benadrukte het belang van het bepalen van de identiteit en eigenheid van je stad, je DNA. Hij liet zien met welke initiatieven Tiel haar historische kern weer meer leven inblaast en opnieuw op de kaart zet.

Foto: Spark. Spreker; GertJan van Ingen, Tiel

Spark collega Mark Riemslag ging in op de ontwikkeling van data van de Parkeerbarometer. Steeds meer gemeenten doen mee aan dit jaarlijkse onderzoek en stellen hun data hiertoe beschikbaar, waardoor de trends en ontwikkelingen steeds beter in kaart gebracht kunnen worden. Het aantal verkochte parkeeruren is de laatste jaren weer gestegen, maar loopt nog wel achter bij de index van consumentenbestedingen. Vooral de grotere kernen doen het beter.

Foto: Spark. Spreker: Mark Riemslag, Spark

Timo Kemerink op Schiphorst, verantwoordelijk voor parkeergarages in Enschede, lichtte toe wat Enschede doet om een bezoek aan de stad te laten beginnen en eindigen met prettig parkeren. Enschede ontvangt veel Duitse bezoekers. Via een analyse van kentekens heeft Enschede een prima inzicht in de herkomst van deze groep.

Foto: Spark. Spreker: Timo Kemerink op Schiphorst, Enschede

Harry Bijl, motivator bij INretail, inspireerde de aanwezigen met ideeën om winkelen en een bezoek aan de binnenstad tot een beleving te maken. Het retaillandschap verandert. De noodzaak om te winkelen is er niet meer, het gaat om sfeer, beleving en verrassing. Informatie over de consument en zijn voorkeuren is daarbij belangrijk. Het beschikken over data en die kunnen interpreteren is een sleutelbegrip daarbij.

Foto: Spark. Spreker: Harry Bijl, INretail

Conclusie
Als één ding deze middag duidelijk werd, is het wel het belang van goede data. Wie zijn klant wil bedienen, kan niet zonder gegevens over die klant. Dat geldt ook voor parkeren. Parkeerdata kan op allerlei manieren verzameld worden, de parkeerexploitant is al lang niet meer de enige die dit kan. Gemeenten en private exploitanten hebben toegang tot een schat aan informatie over hun parkeerder, maar doen daar nog heel weinig mee. Slim verzamelen en zorgen voor betrouwbare data is een eerste stap, Informatie delen is de volgende. Wie dat niet doet heeft straks de boot gemist, of, in parkeertermen, ziet zijn parkeerplaatsen leeg staan.

Met deze inzichten sloot moderator Eric Stuyfzand het middagprogramma af en ging de borrel van start.

Meer weten over de Parkeerbarometer en de nieuwste onderzoeksresultaten? Ook (gratis & anoniem) meedoen? Ga naar www.parkeerbarometer.nl of stuur een mail naar markriemslag@spark-parkeren.nl.

Op de hoogte blijven? Volg ons op Twitter, Facebook & LinkedIn