Visie

In onze visie is een parkeerplaats de plek waar je welkom wordt geheten. Waar je je eerste indruk opdoet bij het bereiken van je bestemming. Daarom vergelijken we een parkeerplaats graag met de lobby van een hotel, de receptie van een bedrijf of de hal van een statig huis. Die hebben dezelfde functie, en het zijn plaatsen waar altijd veel aandacht aan wordt besteed.

Als je met deze blik naar bedrijven, instellingen en organisaties in steden kijkt zie je vaak iets anders.

Bedrijven, instellingen en organisaties zijn gericht op de bezoeker die de hoofdingang van hun locatie betreedt. Die wordt begroet met oogstrelende voorgevels, indrukwekkende entrees en bijzondere recepties. Het overgrote deel van de bezoekers komt echter per auto, scooter, motor of fiets. En betreedt de bestemming vaak via een onbeduidende achteringang. Waar amper aandacht is besteed aan de inrichting van een goede parkeerplek.

Steden doen hun best zo veel mogelijk mensen naar hun stad te trekken; de bezoeker een ervaring, beleving te bieden. De bezoeker die per auto of motorfiets komt moet echter eerst rondjes rijden in een voor hem onbekende stad om zijn voertuig kwijt te raken. Hannesen met nodeloos ingewikkelde parkeermeters. Zich behelpen met vaak slecht verlichte, onveilige, vervuilde en te krap bemeten parkeergarages. Om vervolgens te voet op weg naar hun bestemming in de stad te struikelen over grote hoeveelheden kris kras gestalde fietsen en scooters.

Wij verbazen ons. Er liggen hier kansen te over. Is een parkeerplaats niet de plek waar een bezoek begint en eindigt? Waar bezoekers hun eerste en laatste indruk opdoen? Want juist met parkeeroplossingen kun je als stad, organisatie of instelling het verschil maken. Je onderscheiden. Bezoekers extra aandacht geven. Laten merken dat ze welkom zijn. Dat je blij bent dat ze zijn gekomen. Ze graag weer terug ziet.

Parkeren kan positief bijdragen aan de beleving van de bezoeker. Gemak faciliteren. Op tal van manieren. Door gebruik van innovatieve technieken bijvoorbeeld. Middels heldere wayfinding. Veilige parkeergarages met ruime parkeerplekken. Kwalitatieve parkeerplekken in de binnenstad. Betaalgemak. Waardoor de bezoeker al prettig aankomt bij zijn bestemming.

Foto: Pascal Blanchet

Een parkeerplaats kun je zien als een visitekaartje. Zo kun je laten zien wie je als stad, organisatie of instelling bent. Waar je voor staat. Wat je belangrijk vindt. Welke indruk je achter wilt laten. En draag je bij aan de beleving van de bezoeker. Bied je een aantrekkelijke bestemming. Zodat een bezoeker op prettige wijze zijn bestemming bereikt, er verblijft en plezierig weer vertrekt. Of dit nu per auto, fiets of ander vervoermiddel is.

Want een aantrekkelijke bestemming is een bereikbare bestemming. Waar een bezoeker graag weer terugkomt.