‘Parkeren is geen verdienmodel voor ziekenhuizen’ – Ed van Savooyen in Parkeer24

Collega Ed van Savooyen geeft in Parkeer24 reactie op de uitzending van tv-programma Radar op maandag 5 februari jl. over hoge parkeertarieven bij ziekenhuizen. Lees hieronder het hele artikel ‘Parkeren is geen verdienmodel voor ziekenhuizen’ van Guus Puylaert.

Foto: Omroep West

In het tv-programma Radar noemde SP-Tweedekamerlid Nine Kooiman hoge parkeertarieven bij ziekenhuizen ‘een melkkoe’. Volgens Ed van Savooyen, parkeeradviseur bij Spark, ligt het genuanceerder. “Veel ziekenhuizen hanteren noodgedwongen parkeertarieven. Het is geen verdienmodel.”

“De meeste ziekenhuizen zitten in een spagaat”, begint Van Savooyen. Hij adviseerde de afgelopen vijf jaar zo’n twaalf ziekenhuis bij het inrichten van hun parkeerbeleid. “Voor de investering in een parkeervoorziening moet het ziekenhuis vaak geld lenen. Dat kan alleen terugverdiend worden door parkeertarieven te hanteren. Zorg verlenen blijft prioriteit 1.”

OLVG Oost

Het Onze Lieve Vrouwen Gasthuis (OLVG) Oost in Amsterdam hanteert het hoogste tarief van alle ziekenhuizen in Nederland, blijkt uit onderzoek: 4 euro per uur en een dagtarief van 36 euro. In een reactie aan Radar liet het ziekenhuis weten het straattarief uit Amsterdam te hanteren, om bezoekers van buitenaf te weren. Een melkkoe, noemde SP-Tweedekamerlid Kooiman het. “Je kunt natuurlijk altijd excessen uitlichten, maar de gemene deler is wel dat de meeste ziekenhuis zo laag mogelijke tarieven hanteren”, is de reactie van Van Savooyen.

Het OLVG zegt alternatieve systemen te hebben onderzocht, maar het in de praktijk lastig te vinden om te controleren of iemand patiënt, bezoeker van het ziekenhuis of bezoeker van de stad is. Van Savooyen vindt dat een vreemde reactie: “Je kunt bezoekers heus wel anders tariferen dan buitenstaanders. Daarvoor zijn allerlei maatregelen te bedenken.”

Laurentius Ziekenhuis

Zoals in het Laurentius Ziekenhuis in Roermond, dat in 2017 nog meeddeed aan de Mobility & Transport Innovation Challenge. Daar is het tarief het eerste uur 1,30 euro en vervolgens 65 cent per uur, met als maximale dagtarief 6,50 euro. Dat is wel ongeveer even duur als het straattarief, vertelt Paul Weijers van het Facilitair Bedrijf. “Maar wij zoeken naar manieren om de patiënt tegemoet te komen”, zegt hij.

Zo kunnen bezoekers, die vaker per week komen, een gratis uitrijkaart krijgen van de betreffende ziekenhuisafdeling. En in de nieuwe parkeergarage wordt kentekenparkeren toegepast. “Dan kan een abonnement tegen gereduceerd tarief worden afgesloten.”

Zorggebied

De autobereikbaarheid is bij veel ziekenhuizen nog erg groot, constateert Van Savooyen, en dat heeft zijn consequenties voor het parkeertarief. “Hoe groter het zorggebied van een ziekenhuis, hoe groter de parkeercapaciteit moet zijn. En dat bepaald dus weer het tarief”.

Een voorbeeld daarvan is het Elisabeth TweeSteden (ETS) Ziekenhuis in Waalwijk, waar parkeren gratis is. “Wij zijn een streekziekenhuis, waar weinig mensen van buitenaf komen”, vertelt woordvoerder Wim Pleunis. “De parkeervoorziening is klein en de parkeerdruk is laag.”

Dat vergt weinig onderhoud, wat dus ook niet doorberekend hoeft et worden. Op onze andere locaties van ETS, in Tilburg, is het zorggebied groter en wordt ook een parkeertarief gehanteerd. “Daar ervaren we ook meer parkeerdruk en moeten we investeren in het op orde houden van de parkeervoorziening”, stelt Pleunis.

Stimuleringsmaatregelen

Het Laurentius Ziekenhuis in Roermond probeert autogebruik te ontmoedigen. Zo moet personeel dat verder dan 7 kilometer weg woont een parkeervergunning kopen. “En daar wordt streng op gehandhaafd: als personeel de auto fout parkeert, op de bezoekersplek bijvoorbeeld, zijn de vergunning meteen een aantal maanden kwijt”, aldus Weijers. Personeel dat binnen een straal van 7 kilometer woont, kan beter kiezen voor een andere vervoersvorm, gaat Weijers verder. “Zo kunnen we de parkeerdruk op orde houden en zo blijft het betaalbaar voor de patiënt.”

Dit soort stimuleringsmaatregelen ziet Van Savooyen van Spark bij steeds meer ziekenhuizen. “Steeds vaker groeit het besef dat autonoodzakelijkheid niet per se nodig is, dus wordt gewerkt aan andere vormen van bereikbaarheid.” Als de parkeerdruk vervolgens afneemt, hoeft dat niet doorberekend te worden.

Op de hoogte blijvenVolg ons op TwitterFacebook & LinkedIn